vad gör dig lycklig!

Igår läste jag tidningen metro, det var ett reportage om en snubbe som var lärare för yngre barn 
och har skrivit en bok om vad gör dig lycklig!

man har ju fått höra många gånger om det att om man har mycket pengar borde man verkligen vara lycklig mm...

Han menar på att det inte är samma saker...


Ardoris fyra steg till lycka var.

1
Självkännedom
Lär dig identifiera det som gör dig lycklig.

2
Självförståelse
Förstå vad som gör dig lycklig.

3
Självkontroll
Ökad förståelse skapar kontroll.

4
Självtillit
Att behålla kontrollen ökar självtilliten.


Jag vet faktiskt inte om jag tycket att förklarningarna funkar med den lilla meningen som han skrev?
men jag förstår ju vart han vill komma med det hela...


Därför vill jag säga något som gjorde min dag idag,( efter att tungt försöka skriva ner vad jag ska berätta på redovisningen, med pressen att det ska gå bra det sista med....) var när jag tänkte hämta ett kollegieblock att skriva i (tar ju oftast annars kopieringspapper). HIttade ett supergammalt block med gulnat tunt papper, å tänkte, 
ja men det blir mysigt...

Längre bak i blocket hittar jag en overhead med bilden karlsson på taket! 
och gamla anteckningar från den redovisningen. (för att uppdat. kort. Det finns bara en redovisning genom mitt liv som jag kan komma ihåg och som verkligen gjorde min vecka! det var det nationella provet i svenska på gymnasiet, då man på muntliga delen skulle prata i fem min om en figur, jag valde karlsson och jag övade med klockan i en vecka innan redovisningen, och det gick så bra!!). Sen dess har jag tänkt tillbaka på den i mellanåt och skrattat lite för mig själv då läraren hade sagt att det var ett klart MVG. Jag gick extra i både svenska, matte och engelska och så fanns det de människorna som alltid jämrade innan prov och alltid lik förbannat fick sina MVG,.. fick nu "bara" G och VG. Betyg betyder inte allt, men i den situationen var det underbart att få bekräftelsen att det var bra!... ops. förstår inte varför jag inte hittat bilden innan, var ju bland alla papper jag sorterat massor av gånger??

Det gjorde mig lycklig att idag hitta den bilden!
Det fick mig att känna att den dök upp i rättan tid och gav mig krafter att skriva klart mina stolpar idag!

Jag vill dela med mig av bilden...


  


Kommentarer
Postat av: Sasanne

Skönt att lämnat in förstår jag, "bara" opponeringen kvar nu då...

Jag är mitt uppe i något viktigt: få politikerna att förstå, att de känar på att bevara Tions förskola. Så det är lite mycket just nu, men som sagt viktigt för mig. Kram kram

2009-05-24 @ 13:11:34
Postat av: Tessa

Hur går det då?

Ja det förstår jag att det är viktigt! inte roligt att byta,

hur är det med dig? länge sedan nu... lillbebis?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback