Kindered Spirit

Käraste Anne på Grönkulla 100 år i Sverige.
Första översatta upplagen 1909




Jag har i fyra dagar varit på konferensen i Uppsala: L. M. Montgomerys Anne på grönkulla 100 år.
Där deltog jag i en "tävling". man fick skicka in sin läsarupplevelse i hop om att få med den i Åsas forskningsprojekt som avslutar med en bok med samlade läsupplevelser. Hon fick in över 300 bidrag och avslutade med 65 st. Yngsta 12 år och äldsta något på sena 80 år.


Något suddigt tagen tyvärr.
Ja min text kom med förresten! Och min lilla illustrerade bild som jag skickade med, men ni får läsa texten när vi träffas nästa gång :)

Boken börjar med citatet (här nedan). Förklarar rubriken, besläktade själar, läsupplevelser av Anne på grönkulla. (För Anne nämnde ofta i texten sin längtan efter kindered spirits).



"En hjärtevän - en riktigt förtrolig vän - en besläktad själ, som jag kan utnjuta mina känslor för... 
En sån har jag längtat efter i hela mitt liv." 

Anne Shirley 



Konferansen var späckat av ett schema fullt av föreläsningar och härligt nog fika pauser och GOD lunch.

En föreläsning handlade om Astrid Lindgrens inspiration av Montgomery. Astrid sa ofta att hon inspirerades av den lilla föräldralösa Anne, som var full av fräknar, orange hår i flätor. Likt vår Pippi. Anne gick också på taket för att bevisa modet,... likt vår Madicken.. ju mer jag talar om likheterna ju mer slående är dem.. Skönt att höra att även Astrid Lindgren som är så älskad har fått sin inspiration ifrån någon annan :)

En annan föreläsning handlade om färger. det var också superintressant. Anne pratar nämligen på ett sätt som är riktigt förunderligt. Anne förklarar för oss att ett hem är inte ett hem utan färger. Ett träd är aldrig bara ett träd...
Som denna meningen hon nämner.. bordet har färgen som små gula valpar. 
att månen är silver, solen gul, bin låter snarare biiii än hummmmm, målad sky, flowers parfym och något är rosely warm 
(hur det kan vara det? men ändå förstår vi hur det måste kännas...)
Nu kommer jag inte ihåg mängden av varje färg, men det var långt över flera tusen gånger hon nämner färgen vit. sedan kommer de iordningen, röd, råsa, gul, guld, grön, blå, lila, brun och svart, grå, silver och rainbow.

Hon säger att färgerna gör henne yr, att hon vill dränka sig i dem, eller dricka det... :) hihi hon är ju för roligt...

"If voices had colour, your will be like a rainbow...."
Anne Shirely


En till intressant föreläsning var ju om när svenskar översätter från ett annat språk. Det är så man blir riktigt MÖRK!!!
Det är så mycket ändrat och tilllagt att jag för det första undrar hur jag ändå kan tycka att boken är bra? hur bra är den då inte på engelska? köpte dem nu på engelska... I engelska texten är hennes klänning brun,... i svenska mossgrön,... i filmen blå.... översättaren hade även ändrat på maträtter, poesidikter, blomartersom ändå är kända mm...

Författaren fick idén av Anne när hon läste en annons i tidningen om ett äldre par som ville adoptera hem en pojke men istället fick en flicka...








Och..
Om du verkligen älskar en person
 så älskar du den för den personen är 
och inte hur någon annan tycker att personen ska vara...

Kommentarer
Postat av: linnea

oj vad kul konferensen ve´rkat vara!! fint kort du hade gjort!!

bra skrivet!!



angå klänning har jag tre eller fyra möjliga du kan absolut låna!! har kankse n¨gra till hemma hos syrran!! ring mig när du är i krokarna så bokar vi en "date" kram kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback